Interview: Guus Boers
Known For: vocalist for The Flyin’ Spiderz
By: Michael Kopijn
How: Email
When: 29 August 2020

Michael: Waar kom je oorspronkelijk vandaan en wanneer ben je voor het eerst in aanraking gekomen met punk?
Guus: Mijn naam is Guus Boers en ik ben geboren in Helmond en woon vanaf 1973 in Eindhoven. De eerste punkband die ik zag waren “the Vibrators” begin 1977 in de AOR, de sociëteit in de Bunker van de TU/E.

Michael: Het optreden samen met de 1e keer The Damned in Paradiso had een grote invloed op de band. Kun je vertellen wat er vanaf dat moment gebeurde met jou en de band?
Guus: The Flyin’ Spiderz waren een pub-rock-band en speelde elke vrijdag- en zaterdagavond in een dubbele kroeg op het Stratumseind: Heaven en Hell. Wij: Koos Cornelissen, Henri Hoeymans, Aad van Vught en ik traden op in de Hell. Op een avond kwam er iemand van een klein platenlabel binnen en vond ons interessant. Hij wilde ons wel op zijn label “Dynamite” hebben. Hij, Pieter Meulenbroeks (de baas van Dynamite) boekte ons ter presentatie, samen met the Damned in Paradiso. Na deze overweldigende ervaring stond het voor mij vast: dit ga ik doen. Dus ik ging meer punky songs schrijven. We hadden al een paar songs met Sean Tyla opgenomen voor Dynamite. Terwijl er een prachtig hoesje lag van Joost Swarte en er zelfs een mooi affiche was, (dat nog steeds te koop is in zijn store), ging Dynamite failliet en kwam er nooit een single in het hoesje. Later zijn er twee songs op de elpee “Light up the Dynamite”, verschenen.

We namen in de “Sunny Explosion” (een super hippe en experimentele kroeg op de Woenselse Markt) met een cassetterecorder vier nieuwe songs op tijdens de repetitie. Daarmee stapten we eerst naar Peter Koelewijn en daarna naar EMI. Die hadden beiden interesse. Wij kozen uiteindelijk voor EMI. Eind 1977 kwam de eerste punkelpee van Nederland uit. The Flyin’ Spiderz, “Nederpunk rukt op!” geproduceerd door Pim Koopman.

Michael: Hoe reageerde je omgeving op de verandering?
Guus
: In mijn omgeving vonden muzikanten het maar vreemd. Wat gaat hij nou doen? Maar de vraag naar optredens van ons nam toe. Zeker nadat we bij “Stuif es in” op TV waren geweest.

Michael: The Flyin’ Spiderz was 1 van de eerste punkbands die het land introk. Hoe reageerden zalen en publiek op (de sound van) de Flyin’ Spiderz?
Guus
: In bijna alle zalen waar we kwamen, keek men de ogen uit. Zoveel energie en beweging, was nieuw in het clubcircuit. We speelden zeker twee keer per week. Maar punk wekte ook agressie op. In Eindhoven werd ik bedreigd door een bende de “rocking rebels”. Die hebben mij ook een paar keer flink te grazen genomen. Over het algemeen viel het geweld mee. Er werd wel veel gespuugd en met bier gegooid en soms zelfs met urine naar de band gespoten. Het was een wilde tijd.

We hebben ook een aantal tournees gedaan. De eerste ging door Scandinavië. Alle grote steden: Stockholm, Göteborg, Helsinki en Oslo en nog wat kleinere dorpen. Hoewel opgelicht door tourmanager en peperdure drank (we vonden al gauw de illegale stokerijen), was het voor ons toch een geweldige ervaring. We betaalden de overtocht met een optreden op de boot.

Guus: We maakten een tweede elpee “Let it Crawl” met Pim Koopman en speelden heel veel door binnen en buitenland. Helaas beëindigde EMI daarna het platencontract. Gelukkig hadden we in die tijd een hele goede manager: Leo Lintermans die voor ons een platencontract regelde bij WEA.

Ondertussen had Bart Brouwer (onze sound mixer tijdens de eerste tournee), zich bij ons gevoegd. Hij was een piano keyboardspeler en vormde een goede aanvulling voor onze muziek. Daardoor veranderde de sound natuurlijk ook. Punk was destijds nog niet zo ingekaderd dan nu. Zelfs Blondie en the Stranglers werden punk genoemd.

Zelf begon ik songs met meer melodie te schrijven. We kregen ondertussen een platencontract bij WEA dat er niet om loog. Drie weken naar the Rockfield studio in Wales waar we, naar mijn mening, de beste van onze elpees hebben gemaakt: “PRESSURE” met Laurie Latham.

We gingen op tour met Fischer-Z, maakten een clipje met Rien van Wijck in de Toppop Studio bij “I wanna be used for love” een nummer van de elpee en omdat de sound was veranderd lieten we het ‘Flyin’ weg en werd het The Spiderz.

Guus: We speelden ook in België in Hamburg, Berlijn, Parijs en op het grote festival in Montreux en gingen mee als voorprogramma van Iggy Pop door Groot Brittanië. Pikant detail: Ik heb nog nooit zoveel coke bij elkaar gezien als in de kelders van het casino van Montreux, een giga berg.

De elpee werd in veel landen uitgebracht, maar er ging ook van alles mis. Onze manager Leo stortte in, dat was een groot verlies maar ook de elpee die tijdens de tour met Iggy in de Britse winkels had moeten liggen, lag er niet door zakelijke blunders.

We hadden ook speciaal voor de tour een busje gekocht. Helemaal opgeknapt met vliegtuigstoelen erin. Op de eerste dag kregen we al een aanrijding en was de bus total loss. Onze tourmanager had net een flinke joint gerookt en in Engeland rijden ze dus links. Gelukkig mochten we meerijden in de merchandise bus van Iggy Pop. Later moesten we er zelf een huren.

Michael: Drongen de Spiderz door bij de mainstream media?
Guus: De elpee Pressure was redelijk succesvol vooral ook in het buitenland. Ons nummer “I wanna be used for love” kwam in de Nederlandse tipparade terecht maar ging helaas niet veel verder. Voor een deel was dat ook te wijten aan de Hilversumse radio. Het systeem was toen, als je op de playlist staat, draaien veel DJ’s je omdat die met hele andere dingen bezig zijn dan muziek en kijken even op de playlist welke muziek er op staat. Maar om op die playlist te komen moest je minstens drie keer in een week gedraaid worden. Die playlist werd door een paar DJ’s gemaakt, o.a. Frits Spits, Felix Meurders en Theo Stokkink. Spits had beloofd (dat hoor je dan van de plugger) om ons te draaien en hij zou de derde zijn die week. Elke dag luisterden we naar de Avondspits, een veel beluisterd programma op prime time en gvd weer niet en hij liet ons eenvoudig vallen. Dat neem ik hem nog steeds heel erg kwalijk, zeker omdat ie ook een Eindhovenaar is. 

We mochten nog een tweede elpee maken, met niemand minder dan Ed Stasium een producer uit de V.S., die ook de Ramones en nog heel veel grote namen had gedaan, deed en nog doet… Nog nooit zoveel studio banden gebruikt. De eerste elpee stond op twee banden, de laatste op zestien maar die klinkt ook bijzonder goed. Helaas bleef een grote doorbraak uit. Te weinig airplay en dus te weinig verkoop. Ja, en dan ga je nog een keer door het clubcircuit, en moet je eigenlijk de overstap naar de grote zalen maken, maar dan heb je een echte hit nodig. Dat succes kregen wij niet.

Er ontstond in die tijd ook het idee van “echte punk”. Het werd een levensstijl met kenmerkende elementen. Als je daar niet aan voldeed hoorde je er niet bij. Punk werd in Nederland geclaimd door o.a. de kraakbeweging en ook de skinheads pakten het op.

Michael: Noem je 5 favoriete punkplaten uit die tijd.
Guus
:
1 De eerste punk elpee die ik kocht was van the Ramones, I O Let’s go….
2 The Sex Pistols, die klonken echt vet.
3 The Damned, Neat neat neat       
4 The Jam, This is the modern world.
5 The New York Dolls, pre punk band