Interview: Ewoud de Groot
Known For: editor for Strijdzweet fanzine
By: Kees Smit/nederpunk.punt.nl
How: Email
When: Mei 2010

Hij was en is actief in allerlei bands, waaronder The Ex en Riot en minder bekende bands zoals Nixons, Hemas, Incontinentals en Dark Clouds. Daarnaast was hij de samensteller van het legendarische fanzine Strijdzweet. Tijd dus voor een interview met Ewoud de Groot.

Kees: Wanneer ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het verschijnsel punk?
Ewoud: In 1977 was ik al breed geïnteresseerd in gitaarmuziek zoals Black Sabbath, Roxy Music, Lou Reed e.d. Ik heb eerste punk in Toppop gezien en ik heb de ophef eromheen in Londen opgesnoven. God save the queen in 1977 onder de toonbank vandaan gekocht en in 1977 en 1978 een aantal malen in Londen geweest

Kees: Hoe ben je actief geworden in de punkscene en wat heb je zoal gedaan?
Ewoud: Ik ben in 1977 gelijk aan het singles en elpees verzamelen geslagen en werd een soort punkventer. Ik bestookte de diskjockey in de plaatselijk populaire tent HET SLOB te Zaandam bijna wekelijks met nieuw plaatwerk (voor de punk er was pogode we daar al op the J. Geils Band – whammer jammer dit omdat het er zo vol was dat er geen andere mogelijkheid was dan omhoog / omlaag te gaan). In 1978 kwam ik meer en meer in het jongerencentrum het Drieluik. Punk vierde daar hoogtij vanaf 1979 toen Jos Kley de zanger van The Ex daar als stageloper werkte. Ik ben daar als diskjockey evangelische Ewoud / Opa Normaal gaan draaien in 1979 en was lid van de programmeer groep. Ook maakte ik in 1979-80 een fanzine genaamd Strijdzweet wat ik o.a. in Galerie Anus in Amsterdam verkocht. Ik was vanaf 1978 ook regelmatig in Paradiso te vinden en later ook in Parkhof in Alkmaar. Ik begrijp naderhand niet hoe ik zoveel gedaan en gezien heb in een jaar of 4. Ik was toen een energieke gedreven jongeling en was ook nog actief in de (Zaanse) kraakbeweging, woonde in Huize Waterpas, het Zaanse kraakcafé toen al met 17 soorten buitenlands bier. Kortom het paradijs daarna in het punk kraakpand Sabel.

Kees: Als je in bands hebt gespeeld, wanneer waren die actief en wat was de bezetting (indien mogelijk ook met bezettingswisselingen)?
Ewoud: Ik was in het eerste jaar van The Ex de vaste gastzanger. The Ex speelde toen Sham 69 en Angelic Upstart nummers en hun eerste eigen eerste nummer Fuck Elise, wat sinds kort op Youtube is terug te vinden inclusief mijn schone performance. Ik trad met The Ex ook op tijdens het legendarische festival in De Bakkerij te Castricum. Ik ben ook in 1979 begonnen met muziek maken met plaatselijk legendarische bandjes:

The Hema’s

The Hema’s
Marijke Bottema – gitaar / Sam Herman – gitaar / Jos Olie – zang / Erik de Boer – drums / Ewoud de Groot – bas
Eerste optreden feest van The Ex in Amsterdam december 1979.
The Hema’s veranderde in 1981 van samenstelling. Marijke verliet de band en werd vervangen door Yvonne op gitaar. De bandnaam werd toen Biologisch Trio (met z’n 4en) Brandnetel

Brandnetel
Wij stonden in 1982 in het voorprogramma van Vice Squad. Het Amsterdamse publiek was zo agressief onder invloed van dope dat wij het podium niet op durfden. Mijn broer met doedelzak die ons intro zou verzorgen durfde wel en werd flink onder gerocheld , maar speelde onverstoord door. Na afloop van het concert zijn de Amsterdammers na het slopen in de omliggende straten van het Drieluik onder politie begeleiding naar Amsterdam afgevoerd. In de zelfde periode als The Hema’s speelde ik ook in

The Nixons
Een anarchistisch experimenteel bandje.
Jan Martens – zang / Joke Kaviaar – zang (nu dichteres) / Pauline Kuin – keyboard / Kees Conijn – drums / Kees Klap – gitaar / Ewoud de Groot – bas
Wij fungeerden als vaste inval bands in de Drieluik. In 1980 op een avond met The Hema’s, The Nixons, Bernard and the Lockeed Rockers en The Ex (als inval bassist) opgetreden. Dit sloeg natuurlijk muzikaal nergens op , maar we hadden veel fun wat in die tijd het belangrijkste was. In 1982 van bas naar gitaar over gestapt en in Riot gaan spelen (bestond van 1981/83) Mijn eerste band waar de muziek van stond.

Riot
Fred Dijkstra -zang / Bob Obdam – drums / Marcel Koning – bas / Michiel Wiering – gitaar / Ewoud de Groot – gitaar
Riot maakte eind 1982 met de wormer band N.V. Le Anderen de split LP Sound Of The Street, uitgebracht op het Vögelspin label.

Highlander
Van 1987 tot 1997 met onder andere mijn broer in de mad metal hardrockband Highlander gespeeld. Een hardrock/punk band met een doedelzak versterkt via vervormers. Een cd gemaakt One Piper Down.

Etz
In 1990-93 speelde ik ook nog in Etz, een Amsterdamse garagerock groep. En van 1997 tot 2000 in The Capitols, 60’s rock. Alleen Etz heeft de oefenruimte wel eens verlaten voor een optreden.

The Incontinentals
Rond 2000 terug in de punk met de 5 jaar met tussenpose bestaande band The Incontinentals. Met op drums de Zaanse punk legende Chaos, al jaren drummer van de Zaanse pretpunk band Fucking Virgins. The Incontinentals gaven een legendarisch optreden in een Surinaams verrenigingsgebouw. Het publiek trok wit weg en een deel van hun ging in hun auto reggae zitten te luisteren.

Dark Clouds
Sinds 2007 ben ik van gitaar overgestapt op de (versterkte) mandoline en speel sindsdien in de band Dark Clouds waarmee we nog dit jaar een CD gaan uitbrengen. Beïnvloed door o.a Joy Division, punk en wave, Editors, oude Pink Floyd en allerlei smerige rock. Deze band bestaat uit:
Marcello Carlino – Spaanse gitaar / Volgert Ris – staalsnarige gitaar / Fabian de Vré – bas / Ron Boelens – zang / Chaos – drums / Ewoud de Groot – mandoline
Geen akoestische slappe hap !

Kees: Bezit je opnamen van een of meer van de onder drie genoemde bands die niet zijn uitgebracht op vinyl of CD?
Ewoud: Ja, van The Hema’s en The Nixons maar dat is zo beroerd dat ik niet weet of ik dat zelf nog wel wil horen! Ook van The Incontinentals. Na een jaar niet geoefend te hebben, het oefenen opgenomen. De nieuwe bassist zit er soms naast maar de power spat er vanaf.

Kees: Hoe waren de reacties van ouders en vrienden toen je punk “werd”?
Ewoud: Ik kwam uit een politiek nest, ouders oud ANJV-ers (CPN jongeren). Protest zat bij ons in het bloed. Ze waren geroyeerd omdat ze net na de oorlog tegen het onsmakelijke idee waren om de jongerenbeweging een uniform aan te meten. Broer dienstweigeraar en anti militarist. Voor de punk zat ik ook bij het ANJV en verkeerde tussen actievoerende hippies/krakers. Ik liep op mijn 15de al te demonstreren en dit niet omdat het moest, maar ik volgde mijn gevoel. Ik voel me eigenlijk een te laat geboren provo, was altijd tegendraads, liep op school rond als rock and roll, met vetkuif. Dat ik punk werd gaf meer een schok in de buurt dan bij mijn vrienden.

Kees: Hoe kijk je achteraf op de punk-periode terug, wat waren positieve en negatieve kanten er van?
Ewoud: Positief aan de punk was dat een redelijk verlegen jongen als ik in een sfeer van alles mag en kan, behoorlijk uit zijn dak kon gaan bij veilig kudde gevoel. Ik weet niet of dat buiten de Zaanstreek ook zo was maar eind jaren 70 bewoog in het jongerencentrum en plaatselijke disco allerlei volk door elkaar zonder problemen: rockers, hippies, punks, motorgangs, rasta’s en bluesfreaks. Kortom een gave tijd vol spontaniteit. Door het uniformisme, leren jasjes met spikes in de jaren tachtig en het risico in elkaar gebeukt te worden omdat je er anders uitzag dan voorgeschreven, had ik het wel gehad met punkers. Punk kreeg meer en meer fascistische trekjes en menig kennis bezweek aan de harddrugs. Een herhaling van de hippie cultuur waar ook een hoop lieden eindigde in een verslaving. Mensen schijnen maar beperkt met vrijheid te kunnen omgaan. De muziek bleef me interesseren, ben me meer gaan verdiepen in de Amerikaanse jaren 60 punk en psychedelica en ben nog jaren als diskjockey blijven doordraaien en speel nog steeds smerige rock.

Kees: Heb je in de punktijd ervaringen opgedaan of dingen meegemaakt die belangrijk zijn geweest voor je wereldbeeld, je persoonlijke ontwikkeling e.d.?
Ewoud: Ik ben na de spontane punktijd meer in mijn schulp gekropen en ben de jaren 80 geëindigd met een blowverslaving en een zware depressie. Ik heb me met creatief te uiten, door te schilderen en muziek te blijven maken uit mijn depressie gevochten. Ik heb mijn interesse van mensen meer naar de natuur verlegd. Ik ben nu fanatiek natuurfotograaf en voer regelmatig een goed gesprek met een geit en heb het gevoel dat idealen lijden tot frustratie en teleurstelling en losbandige vrijheid tot verslaving.

Kees: Wat zijn je vijf favoriete punkplaten ? (graag twee lijstjes, uit NL en daar buiten)
Ewoud:
Nederland
The Ex – Disturbing domestic peace
Nitwitz – You’re so cute
Speedtwins – It’s more fun to compete
Rondos – King kong’s penis
De Straks – Vieze katolieken

Wat ik nog wil toevoegen is dat een van Nederlandse platen die me emotioneel het diepst raakt. Een laat werk is van de Amsterdamse Bugs namelijk de 12” Emotion. De ruige kantjes zijn er af bij de Bugs maar het heeft een extra lading. Ik heb deze plaat na lang aandringen uit iemands verzameling vandaan gekocht.

Buitenland
Dead Boys – Young Loud and Snotty
The Damned – Damned damned damned
Radiators From Space – TV tube heart
The Partisans – 17 years of hell

Kees: Wat wil je zelf nog toevoegen ?
Ewoud: Dwars ben je van natuur. De oude punk tijd was een mooi moment.

Bedankt voor het interview Ewoud

The Nixons
The Ex with Ewoud de Groot